KOMENTÁŘ | Peklo kvůli elektromobilitě: V Česku pořád neumíme dělat věci dobře

Jedno z okřídlených „mouder“ říká, že Peklo je dlážděno dobrými úmysly, a ne špatnými. Je nutné přiznat, že to poselství od irského dramatika George Bernarda Shawa má pokračování, ale to se do tohoto komentáře už nehodí. :-) Jde totiž o to, že český erár se, dalo by se říct škodolibě, že znovu, pouští do něčeho, co dozajista vyvolá místo pochvaly zarytou kritiku a povede nakonec do zmíněného pekla. A to i přesto, že záměr byl vskutku dobrý. Jde totiž o podporu elektromobility v ČR. 

Dáte mi jistě za pravdu, že Česko na tom není nejen s nejrůznějším elektromobilním hardwarem nijak zvlášť dobře. Ztrácíme ve srovnání se světem nejen co do vybavení a infrastruktury, ale dle žebříčků renomovaných institucí na tom nejsme příliš „user friendly“ ani s politikou elektromobility. Dlouhodobě se totiž tuzemská ekonomika v hodnocení ambiciózních cílů ohledně snižování uhlíkových následků na životní prostředí nepotýká s předními umístěními.

A to je ke škodě, protože pokud by to tak bylo, měli bychom jasněji v posilování elektromobility ve vlastní zemi, v zavádění odvážné a progresivní politiky ke stimulaci přijetí elektrických vozidel atd. Mimochodem, ta přední místa patří severským státům, Nizozemsku a Francii. Leč neznamená to, že by se ani česká vláda nesnažila přiložit nějak ruku k dílu. A to i přes křiklouny a popírače evidentních klimatických změn. 

Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že od začátku roku 2024 můžou firmy v České republice žádat o dotace na nákup elektromobilů, když na jedno auto může zvýhodnění činit až 200 tisíc korun. Problém ale je, že tahle záležitost je, tak nějak zase „na polovině cesty“. Proč? Vláda totiž s podobnou podporou pro lidi, kteří nejsou podnikatelé, zatím nepočítá.

A tohle je právě to „peklo, dlážděné dobrými úmysly“. A i když zaznívají správné argumenty o tom, že velký počet vozidel kupuje privátní sektor, nikoli ten retailový, zaznívají i hlasy, že ojedinělé „výkřiky“ tohoto typu nadělají spíše více škody, než aby přispěly k něčemu dobrému.  

Prý totiž chybí ucelená koncepce, která by dokázala srozumitelně podat nejen zastáncům posilování infrastruktury pro elektromobilitu všechna pro a proti, ale především těm, co nejsou smířeni s nějakými klimatickými změnami, ač jsou vidět dnes a denně na každém kroku. Je škoda, že podobná opatření, právě kvůli tomu, zamýšlená dobře, nakonec skončí v nějaké „šedé“ zóně, protože s tím nebyla představena třeba dlouhodobá strategie podpor elektromobily či její koncepce.

European Enviroment Agency v žebříčku nově přihlášených elektrických aut v říjnu 2023 uvedla, že na posledních dvou místech zemí EU jsou v tomto ohledu Česko a Slovensko. Jistě, většinová námitka bude, že nová e-auta jsou zbytečně drahá a my tu máme přece jiné problémy, než abychom řešili nějaká auta na baterky. No ne? 

Když nebudete patřit do skupiny kritiků a odpůrců všeho s písmenem „e“ na začátku, můžete namítnout, že příznivou zprávou může být to, že podle některých studií se prodeje nových e-aut, především v zemích, dlouhodobě figurujících na předních místech registrací nových elektroaut, v poslední době výrazně snižuje. Tudíž je šance, ovšem v případě smysluplné podpory, že bychom mohli dno většiny žebříčků, srovnávajících nejen vybavenost země infrastrukturou pro elektro auta opustit, ale i udělat pořádný kus vpřed.

Ono totiž platí, že vykřikovat bláboly o prokletém green dealu je možná od extremistů a populistů cíleným krokem, který má podpořit jejich oblibu na sociálních sítích a poté při volebním klání, ale to, co už nikdo z těchto paličatých ne expertů nepoví je to, že elektromobilita je hlavně o technologickém pokroku. Jistě, že s sebou nese i investice, které přinášejí rozvoj a další budoucí zakázky. Ale to zůstává skryto pod jednoduchými hesly o zbytečných e-autech. 

Smutným konstatováním je pak to, jak lze také občas najít ve veřejném prostoru, že na rozdíl o klidného projetí Západní Evropy se řidiči musejí o stav svých baterii v autech bát spíše tehdy, když dorazí do Střední a Východní Evropy. Možná, že když přestanou být témata spojené s elektromobilitou zbytečnou politickou rozbuškou, budeme rádi, když se na jednom z mnoha odhadů, hovořících o tom, že podíl elektromobilů na prodejích lehkých vozidel má podle prognóz dosáhnout v roce 2025 19,5 %, v roce 2030 pak 45 % a v roce 2035 na 77 %, budeme podílet s velkou mírou. Bez toho, aniž bychom měli sami ucelenou a dlouhodobou strategii přechodu na nový typ e-ekonomiky, to s největší pravděpodobností nepůjde. 

Související

Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?
Elektromobil, ilustrační fotografie.

Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut

Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem? 

Více souvisejících

elektromobily

Aktuálně se děje

před 15 minutami

před 46 minutami

před 54 minutami

před 1 hodinou

Ondřej Zajíc

Autoři absurdního dramatu cítí, že naše civilizace je v koncích, říká režisér Ondřej Zajíc

Divadelní hra "Koza aneb Kdo je Sylvie", kterou před 22 lety napsal Edward Albee je provokativním dramatickým dílem, které zkoumá hluboké lidské emoce a konflikty. Režisér Ondřej Zajíc přináší svůj unikátní pohled na Albeeho text, prostřednictvím inovativního a emotivního ztvárnění. Inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie, nabízí divákům silné a nekompromisní reflexe lidské podstaty a jejích temných stránek.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Mychajlo Podoljak, poradce z kanceláře ukrajinského prezidenta

Kyjev: Putinovy změny ukazují na totální militarizaci ekonomiky

Změny v ruské vládní struktuře, které navrhl prezident Vladimir Putin, ukazují na "totální militarizaci ekonomiky a restrukturalizaci armádních zásobovacích systémů pro nekonečnou válku," uvedl Mychajlo Podoljak, poradce vedoucího kanceláře ukrajinského prezidenta, v reakci na nové personální obsazení po Putinově inauguraci.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

včera

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Češi ve třetím zápase na MS poprvé padli. Po bojovném výkonu prohráli se Švýcary až na nájezdy

Podobně jako na úvod v pátek s Finskem také v pondělí večer hrál český národní tým vyrovnaný a tudíž další těžký duel, tentokrát se Švýcarskem. Oproti zmiňovanému zápasu se severským soupeřem se fanoušci gólů ze hry dočkali, přičemž padnul pokaždé jeden na obou stranách. Rozdílovým hráčem duelu se nakonec stal nováček ve švýcarském týmu Kevin Fiala, jenž po příjezdu ze zámoří nejenže otevřel skóre, ale proměnil také první ze švýcarských nájezdů.

včera

včera

včera

Česká televize

Nečekaná rána pro program MS v České televizi. Expert Antoš měl autonehodu na skútru

Zbytek vysílání České televize z letošního domácího mistrovství světa v hokeji bude odlišný od úvodních hracích dní. Už totiž tuzemští fanoušci neuslyší hlas známého experta a spolukomentátora Milana Antoše, který měl po nedělním hracím dni v noci při cestě domů autonehodu. Při jízdě na skútru ho srazilo auto. Podle informací serveru sport.cz má 10 zlomenin, přičemž jde o zlomená žebra a vážně poraněnou nohu. Nyní ho čeká operace. Podle informací deníku Sport se pak zranila na in-line bruslích i další tvář hokejového vysílání ČT sport, komentátor Michal Dimitrov.

včera

včera

Mychajlo Podoljak, poradce z kanceláře ukrajinského prezidenta

Rusové se připravují na nekonečnou válku, tvrdí Zelenského poradce

Změny v ruském vedení po opětovné inauguraci Vladimira Putina svědčí zejména o totální militarizaci ruské ekonomiky a restrukturalizaci armádních zásobovacích systémů, konstatoval poradce ukrajinského prezidenta Mychajlo Podoljak. Změny podle něj mají zajistit, aby Moskva měla zdroje na "nekonečnou válku".

včera

Ukrajinská armáda ve válce s Ruskem

Rusové odhalili hlavní problém ukrajinské armády

Rusové i mnozí analytici si uvědomují, že hlavním nedostatkem, který teď Ukrajinu sužuje, jsou lidské zdroje. Moskevské síly dobyly nejméně devět vesnic a osad poblíž Charkova v náporu, který má podle analytiků roztáhnout ukrajinské jednotky a odvrátit je od bojů jinde.

včera

Slide

RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona

Minulý týden v Liberci proběhl největší festival animovaného filmu u nás. Vedle výherního filmu Kuře pro Lindu uvedl v hlavní soutěži celovečerních filmů novinku nezávislého amerického tvůrce Billa Plymptona, jenž na jednom z minulých ročníků festivalu zasedal v porotě a uvedl svou retrospektivu. Jeho westernově laděný Slide nepřestává okouzlovat svérázným stylem animace i žánrovou subverzí.

včera

Němci mohou označovat AfD za extremistickou skupinu, rozhodl soud

Němci mohou nadále označovat opoziční krajně pravicovou stranu Alternativa pro Německo (AfD) za extremistickou, vyplývá z pondělního rozhodnutí vrchního správního soudu v Münsteru. Informovala o tom agentura Reuters.

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy