RECENZE: Před 30 lety zemřel frontman Nirvany. Podcast Cobain jej portrétuje v širokých souvislostech

Idol, legenda, rebel a svéráz. Obdobných přízvisek pro Kurta Cobaina bychom nalezli tucet. Kapela Nirvana, s níž je jeho jméno neodmyslitelně spjato, je dodnes fenoménem, na nějž minimálně v podobě merche narazíte snad každý den. Podcast Cobain se na hudebníkův život, jenž byl postupem let zahuštěn mytizujícím oparem, kouká odlišnou perspektivou se značně trpkým podtónem a ptá se, co nám ve světě bez Kurta z Kurta zbylo. 

Cobainův život je předmětem několika desítek audiovizuálních děl. Ať už šlo o bulvarizující dokument Kurt & Courtney, meditativní fikční rozpravu Poslední dny režiséra Guse Van Santa nebo doposud nejpovedenější dokument Kurt Cobaine: Montage of Heck, zachycující hudebníka v intimní a empatické poloze pomocí mluvících hlav, archivních materiálů a animovaných sekvencí. Pětidílný podcast pod hlavičkou Českého rozhlasu Vltava s příznačně prostým názvem Cobain, jenž vyšel u příležitosti 30. výročí tragické Cobainovy smrti, se nesnaží chronologicky zmapovat pochmurný osud sebedestruktivní generační ikony. Vnímá jeho příběh v kulturním a společenském kontextu a snaží se Cobaina a jeho dílo pochopit jako fenomén. Fenomén opředený ambivalencí a pachutí v podobě mediální mašinérie. Někoho může zarazit, že samotná hudba a její rozbor nemá v podcastu výsostnou pozici. Tady jde však o něco zcela jiného. 

Za podcastem stojí tvůrčí tým v čele s publicistou Pavlem Klusákem, který roku 2021 na základě úspěšné demytizující publikace Gott: Československý příběh vytvořil podcast Gotťák, zkoumající fenomén “zlatého slavíka” na pozadí doby, bez jejíhož kontextu zpěvákův hvězdný obraz nelze analyzovat. Cobain se drží ve stejných kolejích, ale zatímco Gotťák byl tvořen formou publicistického dialogu, zde je Klusák pomyslným průvodcem a vypravěčem, nikoli však výhradně. Jeho vstupy doplňují stylizované hrané pasáže, významotvorná ruchová stopa a originální hudba, asociující neuhlazenou muziku kapely Nirvana. Podcast je hravou mozaikou, jejíž forma je stejně neukotvená, impulzivní a nápaditá, jako Cobainovy písně. Ačkoli první epizody svádí k tendenčnímu chronologickému převyprávění hudebníkova života, další epizody se od klasického životopisného pojetí záměrně odklání. 

První část představuje pro vyprávění důležité kořeny, sahající do Cobainova dětství a k zárodkům jeho tvorby. Každá z dalších epizod je rámovaná jiným zastřešujícím tématem, v nichž je portrétovaný zasazený do širších souvislostí, přesahujících jeho samotného. Druhá část rozebírá rozkol mezi mainstreamem a undergroundem, třetí Cobainův feminismus a vztah s Courtney Love, vyhýbající se bulvarizujícím tendencím, čtvrtá se noří do významu náhlého odchodu a absurdity mytického Klubu 27, přičemž poslední pátá epizoda, která je zároveň tou nejostřejší, ukazuje trpkou manipulaci s posmrtným odkazem. Forma i množství hraných pasáží se liší, například třetí epizoda ve dvou sekvencích přepne do rozhovoru mezi Klusákem a odbornicí na hudební průmysl. 

Cobain není oslavován, ani ponižován. Zprostředkované informace jsou omezené pouze na ty nezbytné k tomu, abychom pochopili celistvou úlohu Cobainova jména v rámci celospolečenské a kulturní debaty. Jméno, jež si řada firem a lidí vzalo za své. Že jde o stále živé jméno autoři potvrzují již v samotném úvodu, tvořeného několika komentáři lidí ze sociálních sítí, kteří vzpomínají na to, co v den Cobainovy sebevraždy dělali a jak je náhlá zpráva zasáhla. Ostatně když se dnes podíváme na Cobainův portrét na Wikipedii, kapitola o jeho smrti zabírá třetinu celého textu. Klusák několikrát připomíná silně osobní rovinu, když zmiňuje své pozorovatelské zkušenosti. Demytizuje démonizovanou osobnost Courntey Love, jíž mnozí dávají Kurtovu sebevraždu za vinu. Drží se čistých faktů a nepouští se do věcí, na něž vzhledem k soukromé podstatě nelze odpovědět. 

Nesnaží se vynášet jednoznačné soudy a pravdy. Podcastu jde o odlišnou perspektivu, která nevede k definitivnímu závěru. Jak v něm i zazní, autoři se snaží si domyslet, proč je Nirvana nesmrtelná. Jednou Klusák dokonce zmíní, ať si posluchači dohledají informace sami. Jde spíše o pobídku k dialogu. K dialogu a revizi toho, jak vnímáme kulturní ikony. Proč je tak vnímáme a proč je milujeme. Střídání vypravěčů v průběhu díla vytváří podvratnou rovinu. Každý máme tendenci vyprávět cizí život jinak. Každý má svou verzi, každý přikládá důležitost něčemu jinému. Mluvené slovo je dokreslené chytře pracujícímu ruchy, například při líčení jednoho z Cobainových pokusů o sebevraždu, kdy přijíždějící vlak simuluje burácející elektrická kytara. Jindy zase jeden z mluvčích satirickým tónem imitujícím reklamního hlasatele popisuje účinky drog. Při dialogu Courtney s Kurtovým dopisem na rozloučenou v pozadí zase kráká ptactvo. 

Hrané pasáže stylem asociují kazeťákové záznamy. Záznamy jsou totiž pro mnohé tím jediným způsobem, jakým blonďatého rebela poznali. Jeho persona a nekonvenční přístup zkoušený komerčním průmyslem nepřestává rezonovat i mezi současnými dospívajícími. Bezvýchodnost bytí, naštvanost vůči systému a absenci mužských vzorů spousta z nich pociťuje i dnes. Není tak divu, že právě krátké archivní záběry Cobainova života zachycující jeho esprit a z bytí unavené hlášky, jsou na sociálních sítích populární. Kvůli tlaku doby a přehršeli podnětů digitálního věku je Cobainův přístup k životu a umění stále živý a lehce ztotožnitelný. Podcastem se proplétá kousavá linie jasně značící, že tou největší tragédií není Cobainova smrt, jako spíš to, co se s jeho odkazem stalo po ní. Namísto dodnes aktuálních myšlenek si Cobaina připomínáme lacinými merchem a nevkusnými elektronickými remixy. 

Podcast není jen cenným příspěvkem v rámci debaty o Cobainovi. Jde především o podnětný způsob, jak zbořit léta zajetý a do značné míry přežitý narativní diskurz, který se snaží život osobností vyprávět v osobní a souvislý příběh tvořících rovině, což vede ke zkreslujícímu a až příliš zjednodušujícímu dojmu. Skutečnost je totiž vždycky mnohem složitější. Stejně jako to, zda milujeme Kurta, nebo spíš jeho téměř ikonografický obraz. 

Hodnocení: 85 % 

Scénář a režie: Pavel Klusák 

Účinkují: Pavel Klusák, Kateřina Císařová, Vojtěch Vondráček, Anita Krausová, Daniel Šváb 

Premiéra: 5. dubna 2024 

K poslechu: Na portálu Českého rozhlasu, Spotify a dalších podcastových platformách 

Související

Více souvisejících

Kurt Cobain recenze

Aktuálně se děje

před 16 minutami

Ondřej Zajíc

Autoři absurdního dramatu cítí, že naše civilizace je v koncích, říká režisér Ondřej Zajíc

Divadelní hra "Koza aneb Kdo je Sylvie", kterou před 22 lety napsal Edward Albee je provokativním dramatickým dílem, které zkoumá hluboké lidské emoce a konflikty. Režisér Ondřej Zajíc přináší svůj unikátní pohled na Albeeho text, prostřednictvím inovativního a emotivního ztvárnění. Inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie, nabízí divákům silné a nekompromisní reflexe lidské podstaty a jejích temných stránek.

před 32 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Mychajlo Podoljak, poradce z kanceláře ukrajinského prezidenta

Kyjev: Putinovy změny ukazují na totální militarizaci ekonomiky

Změny v ruské vládní struktuře, které navrhl prezident Vladimir Putin, ukazují na "totální militarizaci ekonomiky a restrukturalizaci armádních zásobovacích systémů pro nekonečnou válku," uvedl Mychajlo Podoljak, poradce vedoucího kanceláře ukrajinského prezidenta, v reakci na nové personální obsazení po Putinově inauguraci.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

včera

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Češi ve třetím zápase na MS poprvé padli. Po bojovném výkonu prohráli se Švýcary až na nájezdy

Podobně jako na úvod v pátek s Finskem také v pondělí večer hrál český národní tým vyrovnaný a tudíž další těžký duel, tentokrát se Švýcarskem. Oproti zmiňovanému zápasu se severským soupeřem se fanoušci gólů ze hry dočkali, přičemž padnul pokaždé jeden na obou stranách. Rozdílovým hráčem duelu se nakonec stal nováček ve švýcarském týmu Kevin Fiala, jenž po příjezdu ze zámoří nejenže otevřel skóre, ale proměnil také první ze švýcarských nájezdů.

včera

včera

včera

Česká televize

Nečekaná rána pro program MS v České televizi. Expert Antoš měl autonehodu na skútru

Zbytek vysílání České televize z letošního domácího mistrovství světa v hokeji bude odlišný od úvodních hracích dní. Už totiž tuzemští fanoušci neuslyší hlas známého experta a spolukomentátora Milana Antoše, který měl po nedělním hracím dni v noci při cestě domů autonehodu. Při jízdě na skútru ho srazilo auto. Podle informací serveru sport.cz má 10 zlomenin, přičemž jde o zlomená žebra a vážně poraněnou nohu. Nyní ho čeká operace. Podle informací deníku Sport se pak zranila na in-line bruslích i další tvář hokejového vysílání ČT sport, komentátor Michal Dimitrov.

včera

včera

Mychajlo Podoljak, poradce z kanceláře ukrajinského prezidenta

Rusové se připravují na nekonečnou válku, tvrdí Zelenského poradce

Změny v ruském vedení po opětovné inauguraci Vladimira Putina svědčí zejména o totální militarizaci ruské ekonomiky a restrukturalizaci armádních zásobovacích systémů, konstatoval poradce ukrajinského prezidenta Mychajlo Podoljak. Změny podle něj mají zajistit, aby Moskva měla zdroje na "nekonečnou válku".

včera

Ukrajinská armáda ve válce s Ruskem

Rusové odhalili hlavní problém ukrajinské armády

Rusové i mnozí analytici si uvědomují, že hlavním nedostatkem, který teď Ukrajinu sužuje, jsou lidské zdroje. Moskevské síly dobyly nejméně devět vesnic a osad poblíž Charkova v náporu, který má podle analytiků roztáhnout ukrajinské jednotky a odvrátit je od bojů jinde.

včera

Slide

RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona

Minulý týden v Liberci proběhl největší festival animovaného filmu u nás. Vedle výherního filmu Kuře pro Lindu uvedl v hlavní soutěži celovečerních filmů novinku nezávislého amerického tvůrce Billa Plymptona, jenž na jednom z minulých ročníků festivalu zasedal v porotě a uvedl svou retrospektivu. Jeho westernově laděný Slide nepřestává okouzlovat svérázným stylem animace i žánrovou subverzí.

včera

včera

včera

včera

Černý kašel v Česku: SZÚ eviduje dvě další úmrtí. Případů přibylo přes 1200

V Česku přibylo během uplynulého týdne 1 210 nových případů černého kašle, informoval Státní zdravotní ústav (SZÚ). Letos už eviduje celkem 13 449 případů nemoci. Od ledna zemřelo pět pacientů s diagnostikovaným černým kašlem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy