RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

Luca Guadagnino dosavadně platil za autorského tvůrce nezávislé scény a divácky vstřícných festivalových titulů. Jeho tvorba je křehká, variuje principy filmových romancí a většina si jej spojujeme s letní lásku zachycujícím dramatem Dej mi své jméno. Guadagnino se stal takřka prominentním hlasem queer kinematografie, do které přinesl stylistickou suverénnost, empatii, drsnost lidských emocí a něhu. Poté natočil fluidní remake kultovního hororu Suspiria a kanibalskou road movie reflektující outsiderský život Do morku kostí. Pravidelný účastník soutěže benátského festivalu si s jeho nejnovějším počinem Rivalové vytyčil další úkol – úspěšně proniknout do amerického mainstreamového filmu, aniž by ztratil autorský hlas. 

Rivaly na plátna dostával složitě. Premiéra měla být loni v Benátkách, vlivem hollywoodských stávek byl snímek nakonec stažen z programu a do kin se dostává s několikaměsíčním zpožděním. Synopse filmu je zdánlivě banální a schéma milostného trojúhelníku několikrát viděné. Dvoum mladým nerozdělitelným tenistům vstoupí do života talentovaná tenistka Tasha se zářnou budoucností, přičemž se do ní oba zamilují. Prvotní poblouznění však přeroste do rivality, která se protáhne na několik bolestivých let. Méně talentovaný Art nakonec s Tashou založí rodinu a stane se jedním z nejlepších tenistů, přičemž ona mu po kariéru znemožňujícím zranění dělá manažerku. Oproti tomu Patrick nikdy nedosáhl svých ambic, nikdy nevyrostl a zápasí o to, aby se vůbec uživil. S Tashou má však taktéž milostnou minulost a když se na začátku filmu muži po mnoha letech na kurtu potkají, oboum jde o všechno, ačkoli z diametrálně odlišného zázemí a pozic. 

Vyprávění rámuje právě finální zápas nižší soutěže, kam jde Art hledat ztracené sebevědomí před důležitým US Open. Postupně se retrospektivně noříme do různorodých etap propletených osudů milostné trojice a postupně si skládáme komplexní obrázek toho, o co se na kurtu vlastně hraje. Guadagnino staví na jasných paralelách utkání a soukromého života. Opírá se o tělesnost a především postavy, jež jsou vykreslené specificky i univerzálně. Neustále si pohrává s odhalování nových skutečností a přísun informací konstantně mění divácký pohled na to, komu v téhle emocemi nabité hře vlastně fandíme. A jestli se někomu vůbec fandit dá. O postavách toho nejvíce řeknou drobné detaily. 

Právě se přehrává: Rivalové (2024)

Rivalové (2024) Video: YouTube

Art je v mladistvém věku pomyslným pátým kolem u vozu. Cítíme rozkol mezi racionalitou, kdy s Tashou chodí jeho nejlepší kamarád, a impulzivní iracionalitou, kdy neváhá stát proti němu, aby od Tashi získal přízeň. Mladistvá bolest a situace, jež v tomto věku bolí snad nejvíce, je rozkreslena věrně a ačkoli Art jedná morálně pochybně, důvody chápeme. V dospělém věku je pak pod tlakem turbulentního sportovního světa a nejraději by skončil. Tasha je více jeho manažerkou, než manželkou. Právě její postava je oslnivě neproniknutelná a ambivalentní. 

Je kompletně oddaná sportu a kariéře, život má přesně nalajnovaný. Celou dobu však nevíme, jaké jsou její přesné motivace. Opravdu má bezcitně z Arta jen loutku? Je zdrojem její apatie zranění či výchova? Je opravdu sobecká? Nálady obrací s frekvencí svištícího tenisového míčku. Potřebuje mít vše pod kontrolou, své city však na uzdě kolikrát neudrží. A s tímto rozporem jsme ponecháni až do závěrečných titulků. Narozdíl od dvojice mužů je chladná, ostrá a nepouští publikum k tělu. Komplexně rozkreslená postava s vrstevnatými a zároveň se vylučujícími vlastnostmi i skutky je perfektním protipólem mužské přímočarosti, naivity a neschopnosti komunikace. 

Nejprůzračnějším z trojice je Patrick. Věčný bonviván, jenž soutěžení miluje a energicky zůstal uvěznění v mysli nadějného teenagerea, který nikdy nedokázal svůj talent podpořit tvrdou prací. Guadagnino v několika chvílích dává najevo, že za přetrženým kontaktem s Artem nemusí stát pouze Tasha, ale i zamlčované a neprojevené city mezi nimi. Ať už šlo o rovinu přátelskou či potlačovanou milostnou. Muži, kteří vůči sobě byli jako bratři a říkali si vše, s dospíváním tuto vlastnost ztratili. Guadagnino všechny křivdy, motivy a informace skládá do působivé mozaiky komplikovaného a někdy zároveň i jednoduchého světa, jehož katarze každý pohyb podmanivě zužitkovává. Vyvrcholení pak taktéž nabízí vícero interpretačních rovin, jelikož hra, kterou trojice rozehrála, nebude nikdy dohraná. 

Pot a energie tryská nejen v dynamicky snímaných záběrech samotného tenisu, ale i v intimních segmentech. Díky budování atmosféry a komornímu komponování drží tenzi mezi postavami na špici. Z filmu čiší vášeň a je zkrátka neuvěřitelně sexy. Guadagnino skrze zpomalené záběry a sluníčkem vypáleným kurtem mistrně estetizuje lidské tělo, jež v kombinaci s pečlivě skládačkovitým vyprávěním, a elektronickou hudbou, vytváří elektrizující zážitek. Prohlubuje přiznaně melodramatické tendence a do výsledného tvaru se promítá vícero možností interpretace, založených na subjektivních diváckých zkušenostech. 

Hodnocení: 80 % 

Režie: Luca Guadagnino 

Scénář: Justin Kuritzkes 

Hrají: Zendaya, Josh O'Connor, Mike Faist, A.J. Lister, Naheem Garcia, Hailey Gates, Nada Despotovich 

Česká premiéra: 25. dubna 2024 

Distributor: Vertical Entertainment 

Související

Film Rivalové (Rush)

RECENZE: Rivalové (Rush) - Peklo na Nürburgringu opět ožívá

Praha - Recenze filmové novinky - Formule 1 v hraných filmech nepatřila mezi témata, která by nás vysloveně zaplavovala. Nelze sem samozřejmě počítat řadu dokumentů, mezi nimiž k nejlepším jednoznačně řadíme italský snímek Formula uno, febbre della velocitá, jehož průvodcem vedle italské herečky Sydney Rome, byl tehdy dvojnásobný mistr světa Niki Lauda. A právě Rakušan se – obrazně řečeno – opět vrací na scénu.

Více souvisejících

Film Rivalové

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Donald Tusk

Polsko překazilo sabotáže, řekl Tusk. Upozornil na další ruskou hrozbu

Polsko v posledních měsících překazilo sabotáže i pokusy o založení požárů, uvedl v pondělí bez dalších podrobností polský premiér Donald Tusk. Varoval také před ruskými zásahy do červnových eurovoleb. Varšava podle něj dá na činnost tajných služeb dalších 100 milionů zlotých. 

před 3 hodinami

Rusko, Kreml

Duma potvrdila personální změny v ruské vládě

Ruští zákonodárci v úterý formálně schválili změny ve vládě. Poslanci dolní komory parlamentu Státní dumy posvětili jména patnácti ministrů, které jim v minulém týdnu předložil staronový premiér Michail Mišustin. Informovala o tom agentura RIA Novosti.

před 4 hodinami

Petr Fiala

Fiala byl v Římě a jednal s Meloniovou. Hlavním tématem byla migrace

Premiér Petr Fiala (ODS) se v pondělí setkal v Římě s italskou premiérkou Giorgiou Meloniovou. Jednali o řešení nelegální migrace, rozvoji obranné spolupráce, posílení ekonomických vztahů a strategické agendě Evropské unie. Poté se český předseda vlády sešel i s italským prezidentem Sergiem Mattarellou.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Evropská Unie

EU schválila nový desetibodový pakt o migraci a azylu

Ministři členských zemí Evropské unie (Rada EU) v úterý v Bruselu definitivně schválili nový pakt o migraci a azylu, tedy masivní přepracování dosavadních migračních a azylových zákonů eurobloku. Uvedla to agentura Reuters.

před 9 hodinami

Marek Ženíšek (TOP 09)

Ženíšek bude od čtvrtka novým ministrem pro vědu

Česko bude mít nového ministra pro vědu, výzkum a inovace, který nahradí poslankyni Helenu Langšádlovou (TOP 09). Prezident Petr Pavel se chystá jmenovat Marka Ženíška (TOP 09) ve čtvrtek dopoledne, informoval Pražský hrad na webu. 

Aktualizováno před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Válka v Izraeli

USA nepovažují zabíjení Palestinců v Pásmu Gazy za genocidu

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena nepovažuje zabíjení Palestinců v Pásmu Gazy izraelskou armádou, která vede válku proti militantnímu hnutí Hamás, za genocidu. V pondělí to uvedl poradce Bílého domu pro národní bezpečnost Jake Sullivan, informuje agentura Reuters.

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

Autoři absurdního dramatu cítí, že naše civilizace je v koncích, říká režisér Ondřej Zajíc

Divadelní hra "Koza aneb Kdo je Sylvie", kterou před 22 lety napsal Edward Albee je provokativním dramatickým dílem, které zkoumá hluboké lidské emoce a konflikty. Režisér Ondřej Zajíc přináší svůj unikátní pohled na Albeeho text, prostřednictvím inovativního a emotivního ztvárnění. Inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie, nabízí divákům silné a nekompromisní reflexe lidské podstaty a jejích temných stránek.

Zdroj: Petr Hanisch

Další zprávy