Sáhneme si kvůli éře elektromobilů hlouběji do peněženek? Studie odhalují, jak se změní ceny aut

Nedávno ukončený Mnichovský autosalon, který ukázal stále se zvětšující náskok zejména čínských výrobců, a i další studie o auto segmentu, otevírají stále naléhavěji řadu otázek. Kolik vlastně budou stát auta? A obstojí evropský automobilový segment v rychle rostoucí konkurenci? Nebo může automobilový prodej potkat stejný trend jako třeba v potravinářství, kdy si lidé budou jen ve větší míře kupovat nové vozy v nějakých cenových akcích? A kdy se třeba srovnají ceny elektromobilů s cenami aut se spalovacím motorem? 

„Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu,“ konstatovala nedávno ve své studii poradenská společnost EY. Podle této zprávy dnes můžeme na trhu s novými vozidly pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější.

Cenový index EY tak konstatuje, že při zohlednění vývoje inflace, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen aut, které poklesly o procento. „Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií,“ konstatuje studie.

Zpráva dále říká, že v současné době lze obecně největší nárůst cen pozorovat u plug-in hybridních vozů, dále u vozů s pohonem na LPG a méně znatelného růstu cen se dočkaly i vozy s naftovým pohonem. To ceny automobilů s benzinovými motory podle EY stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu cen.

Poradenská společnost dále uvádí, že v posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má přímý vliv na snižující se ceny základních výbav v tuzemsku nabízených elektromobilů.  

Vše, co je spojeno s ektromobilitou tak bude pro automobilový segment v dalším období veledůležité. Závěry zprávy výzkumné agentury Gartner, zveřejněné v září 2023 totiž říkají, že ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem se do roku 2027 dostanou na úroveň cen srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Gartner se opírá o závěry svých analytiků a uvádí dále, že celosvětový odbyt osobních automobilů s elektrickým pohonem se v letošním roce zvýší o zhruba 35 procent na téměř 15 milionů vozů.

Doporučené články

V příštím roce počítá s nárůstem o zhruba 19 procent na téměř 18 milionů vozů. Zásadní informací je ale to, že podle odhadů společnosti Gartner se mají do roku 2027 průměrné ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem dostat na úroveň vozů se spalovacím motorem s podobnou velikostí a konfigurací. Má jít tak o jeden z nejdůležitějších impulsů, na základě kterých se urychlí globální přechod k elektromobilům.  

Poradenská společnost McKinsey & Company ve své analýze o tom, jak bude vypadat automobilový segment v roce 2030 a co nás vlastně všechny kvůli tomu čeká, říká: „Chování spotřebitelů v oblasti mobility se mění, což vede k tomu, že až jeden z deseti prodaných vozů v roce 2030 bude potenciálně sdíleným vozidlem, a následně dojde k nárůstu trhu pro řešení mobility vhodná pro daný účel.“ Sdílení, elektromobilita, růst objemu služeb konektivity v auto segmentu, upgrady funkcí, ale hlavně rozvoj a nástup tzv. „plně autonomních“ vozidel tak mají být snad nejsledovanějšími faktory podle kterých se bude měnit povaha auto segmentu.  

Podle zprávy Bloombergu budou do roku 2030 o něco více než polovina osobních automobilů prodávaných v USA elektrická vozidla, částečně díky spotřebitelským pobídkám zahrnutým do nových výdajů na klima ve výši 374 miliard dolarů, které se právě v letošním roce podařilo prosadit prezidentu Joe Bidenovi. Tyto pobídky, mezi které patří třeba daňová úleva na nákup auta v místě prodeje ve výši až 7 500 USD na nákup nového elektrického auta (EV), pravděpodobně zvýší tempo zavádění elektromobility.

A jak se to všechno může podepsat na ceně aut? I když se o přesných (možných) číslech ve vývoji průměrné ceny auta pořád vedou ostré diskuse, jedno je jisté. Jak totiž tvrdí studie auto segmentu poradenské společnosti McKinsey & Company automobilky budou nuceny v roce 2030 aktivně přetvořit hodnotovou a cenovou nabídku. „Výrobci automobilů musí diferencovat své produkty/služby a změnit svou hodnotovou nabídku z tradičního prodeje a údržby automobilů na integrované služby mobility,“ tvrdí závěry studie.

To jim má umožnit udržet si podíl na globálně rostoucích tržbách a zisku z automobilového průmyslu, včetně nových obchodních modelů, jako je online prodej a služby mobility, a vzájemného obohacování příležitostí mezi hlavními aktéry automobilového segmentu a novými obchodními modely.

A jak by mohly vypadat ceny konkrétně? Tak třeba: Současná průměrná maloobchodní cena středně velkého elektromobilu před zdaněním je podle veřejně dostupných informací 33 300 EUR, ve srovnání s 18 600 EUR za benzínový vůz a v roce 2026 se předpokládá, že obě auta budou stát asi 19 000 EUR. Dál pak se předpokládá, že do roku 2030 bude stejný elektromobil stát 16 300 EUR před zdaněním, zatímco benzinový vůz bude stát téměř dvacet tisíc EUR.  

Související

Více souvisejících

auto elektromobily

Aktuálně se děje

před 4 minutami

před 41 minutami

před 1 hodinou

Alexander De Croo

Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra

Belgický premiér Alexander De Croo podal ve čtvrtek stížnost na rozhlasového moderátora, který posluchače vyzýval k jeho "odstranění". Nejmenovaný moderátor, kterého vyšetřuje policie, se tak vyjádřil v souvislosti se středečním atentátem na slovenského premiéra Roberta Fica. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

včera

včera

Požár lesa u Hřenska v Českém Švýcarsku Prohlédněte si galerii

Největší lesní požár v historii země se dostal k soudu. Muži hrozí 15 let

U ústeckého krajského soudu ve čtvrtek začalo projednávání případu největšího lesního požáru v historii země, k němuž došlo předloni v létě v Českém Švýcarsku. Obviněným je někdejší dobrovolný strážce rezervace, jemuž hrozí až 15 let odnětí svobody. Muž vinu opakovaně odmítl. 

včera

Petr Pavel na konferenci Naše bezpečnost není samozřejmost. (12.3.2024)

Podporujme Ukrajinu, ale hledejme i řešení konfliktu, zdůraznil Pavel

Petr Pavel trvá na pokračování vojenské i jiné podpory Ukrajiny, zároveň je podle něj třeba hledat řešení, které by vedlo ke konci války s Ruskem. Prezident tak dal do kontextu své vyjádření pro jednu ze zahraničních zpravodajských televizí. Jakékoliv budoucí mírové uspořádání nezbytně předpokládá souhlas Ukrajiny, dodala hlava státu.

včera

včera

Policie ČR

U policie definitivně skončil muž, který napadal lidi před pražským barem

Policie propustila muže, který v únoru v opilosti se svou kolegyní napadl několik osob před barem na pražském Smíchově. Zároveň informovala, že ženu zprostila výkonu služby. Dvojici obvinila Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Policie už dříve označila jednání příslušníka za neakceptovatelné a neomluvitelné.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Kaliňák: Ficova zranění jsou rozsáhlá. Mnoho věcí se bude muset znovu naučit

Slovenský ministr obrany Robert Kaliňák dnes na tiskové konferenci uvedl, že rozsah zranění u premiéra Roberta Fica, která byla způsobena čtyřmi střelnými ranami vypálenými atentátníkem, je tak rozsáhlý, že odpověď organismu může být ještě náročná. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy