Spolek NELEŽ společně s Ministerstvem pro místní rozvoj představil metodiku, která negativně dopadne na příjmy dezinformačních webů. Veřejní zadavatelé reklamy se budou nově moci při vypisování zakázek vyhnout umístění své inzerce na konspiračních webech šířících fake news.
Nová metodika podle tiskové zprávy spolku, kterou obdržel web EuroZprávy.cz, pomůže veřejným institucím zajistit, aby se jejich internetová reklama neobjevila na portálech, na kterých by mohlo být poškozeno jejich dobré jméno.
Jedná se především o konspirační a dezinformační weby, kterým díky inzerci putuje část prostředků zadavatelů reklam. Úřady a státem ovládané podniky si ale nyní budou moci stanovit konkrétní pravidla, podle kterých se jejich inzerce zobrazí pouze v médiích splňujících etické nebo žurnalistické standardy.
"Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu, pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků. Doporučujeme postupy, které už delší dobu praktikuje i MMR. Prostředky resortu díky tomu nekončí na účtech provozovatelů konspiračních webů," uvedl na webu ministerstva místopředseda vlády pro digitalizaci a šéf resortu Ivan Bartoš.
Podle NELEŽ jde o vyústění dlouhodobé iniciativy, která vznikla za podpory dalších subjektů. "Doplnění metodik zadávání veřejných zakázek o téma dezinformací, resp. možnost omezení inzerce státních firem a příspěvkových organizací na dezinformačních webech jsme v polovině loňského roku začali řešit s vládním zmocněncem pro média a dezinformace Michalem Klímou. V poslední fázi jednání přímo s Ministerstvem pro místní rozvoj už bylo velmi rychlé a efektivní," uvedl na dotaz serveru EuroZprávy.cz spoluzakladatel spolku Roman Číhalík.
"Jsem rád, že nám to nakonec podařilo dotáhnout a i když je to pouze doporučení, tak je to první výrazný krok vlády v boji proti dezinformacím, který má jako jeden z bodů v rámci vládního prohlášení," dodal s tím, že kromě finančních dopadů na dezinformační weby jde i o znamení toho, že stát myslí boj proti dezinformacím vážně.
Veřejné instituce přitom často nemají informace o tom, že se jimi placená reklama objevuje i na webech šířících hoaxy. Reklamní prostor jim obvykle spravují mediální agentury a státem vlastněné podniky a úřady jim nekladou žádná omezení. Jak ale upozorňuje Číhalík, největší české dezinformační weby jen na reklamě vydělávají měsíčně až stovky tisíc korun.
Dosud však byl problém v tom, že se státní instituce snažily přistupovat ke všem médiím stejně. To ale nyní metodika mění "Má pro nás velký význam ve chvíli, kdy danou značku konfrontujeme s jejich reklamou na dezinformačním médiu. V minulosti se nám bohužel stávalo, že jejich reakce byla, že musí spravedlivě utrácet mediální peníze do všech médií. Teď už tedy nemusí," uvedl pro EuroZprávy.cz Číhalík.
Nově vydaná metodika představuje soubor doporučení, které se opírá o dlouhodobou dobrou praxi soukromých zadavatelů, a podle ministerstva veřejné instituce v tomto ohledu teprve napravují vážné nedostatky. Podle NELEŽ se ale jedná pouze o pomyslný začátek boje státu proti dezinformacím. "Jednání probíhají i s dalšími úřady s cílem koordinovat aktivity a najít i jiné možnosti jak proti dezinformacím bojovat," vysvětlil Číhalík pro EuroZprávy.cz.
Související
Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous
Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?
Boj proti dezinformacím a fake news , Ministerstvo pro místní rozvoj , NELEŽ , Ivan Bartoš (Piráti)
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra
před 1 hodinou
Proč došlo k atentátu na Fica? Policie zjistí, jestli byl útočník zradikalizovaný
před 1 hodinou
Ukrajinské drony napadly ruské černomořské základny. Rusko jich údajně sestřelilo přes sto
před 2 hodinami
Atentát na Fica vyvolal na internetu bouří. EK tlačí na sociální sítě
před 3 hodinami
Víkendové počasí: Teplejší bude neděle, vyplývá z předpovědi
včera
Padělatel vstupenek na MS v hokeji dopaden. Případů bude více, tvrdí policie
včera
Největší lesní požár v historii země se dostal k soudu. Muži hrozí 15 let
včera
Podporujme Ukrajinu, ale hledejme i řešení konfliktu, zdůraznil Pavel
včera
Počasí na 14 dní: Meteorologové už určili nejteplejší den příštího pracovního týdne
včera
U policie definitivně skončil muž, který napadal lidi před pražským barem
včera
Česká policie reagovala po atentátu na Fica. Rakušan promluvil o opatřeních
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat Karla IV., demytizace Dubčeka a umělecký Indiana Jones
včera
Odbory ruší protivládní protest. Po atentátu na Fica nechtějí eskalovat situaci
včera
Zásah v sídle BIS. Na podatelně se objevila podezřelá zásilka
včera
Pellegrini: S Ficem jsem hovořil. Jeho stav je vážný, to nejtěžší má před sebou
včera
Požár průmyslové budovy v Kladně. Více než sto hasičů ho dostalo pod kontrolu
včera
Zelenskyj dorazil do boji zmítaného Charkova. Ukrajina zastavila ruský postup
včera
Kaliňák: Ficova zranění jsou rozsáhlá. Mnoho věcí se bude muset znovu naučit
včera
Atentát na Fica byl politicky motivovaný, tvrdí vnitro. Šéf kandidátky Hlasu dostal výhrůžky smrtí
včera
Poslední rozloučení s Vlastimilem Harapesem. Národní divadlo prozradilo podrobnosti
Poslední rozloučení se zesnulým tanečníkem a hercem Vlastimilem Harapesem se uskuteční příští týden v pondělí, informovalo Národní divadlo na webových stránkách. Harapes zemřel po těžké nemoci ve středu, bylo mu 77 let.
Zdroj: Jan Hrabě