RECENZE: Před 30 lety zemřel frontman Nirvany. Podcast Cobain jej portrétuje v širokých souvislostech

Idol, legenda, rebel a svéráz. Obdobných přízvisek pro Kurta Cobaina bychom nalezli tucet. Kapela Nirvana, s níž je jeho jméno neodmyslitelně spjato, je dodnes fenoménem, na nějž minimálně v podobě merche narazíte snad každý den. Podcast Cobain se na hudebníkův život, jenž byl postupem let zahuštěn mytizujícím oparem, kouká odlišnou perspektivou se značně trpkým podtónem a ptá se, co nám ve světě bez Kurta z Kurta zbylo. 

Cobainův život je předmětem několika desítek audiovizuálních děl. Ať už šlo o bulvarizující dokument Kurt & Courtney, meditativní fikční rozpravu Poslední dny režiséra Guse Van Santa nebo doposud nejpovedenější dokument Kurt Cobaine: Montage of Heck, zachycující hudebníka v intimní a empatické poloze pomocí mluvících hlav, archivních materiálů a animovaných sekvencí. Pětidílný podcast pod hlavičkou Českého rozhlasu Vltava s příznačně prostým názvem Cobain, jenž vyšel u příležitosti 30. výročí tragické Cobainovy smrti, se nesnaží chronologicky zmapovat pochmurný osud sebedestruktivní generační ikony. Vnímá jeho příběh v kulturním a společenském kontextu a snaží se Cobaina a jeho dílo pochopit jako fenomén. Fenomén opředený ambivalencí a pachutí v podobě mediální mašinérie. Někoho může zarazit, že samotná hudba a její rozbor nemá v podcastu výsostnou pozici. Tady jde však o něco zcela jiného. 

Za podcastem stojí tvůrčí tým v čele s publicistou Pavlem Klusákem, který roku 2021 na základě úspěšné demytizující publikace Gott: Československý příběh vytvořil podcast Gotťák, zkoumající fenomén “zlatého slavíka” na pozadí doby, bez jejíhož kontextu zpěvákův hvězdný obraz nelze analyzovat. Cobain se drží ve stejných kolejích, ale zatímco Gotťák byl tvořen formou publicistického dialogu, zde je Klusák pomyslným průvodcem a vypravěčem, nikoli však výhradně. Jeho vstupy doplňují stylizované hrané pasáže, významotvorná ruchová stopa a originální hudba, asociující neuhlazenou muziku kapely Nirvana. Podcast je hravou mozaikou, jejíž forma je stejně neukotvená, impulzivní a nápaditá, jako Cobainovy písně. Ačkoli první epizody svádí k tendenčnímu chronologickému převyprávění hudebníkova života, další epizody se od klasického životopisného pojetí záměrně odklání. 

První část představuje pro vyprávění důležité kořeny, sahající do Cobainova dětství a k zárodkům jeho tvorby. Každá z dalších epizod je rámovaná jiným zastřešujícím tématem, v nichž je portrétovaný zasazený do širších souvislostí, přesahujících jeho samotného. Druhá část rozebírá rozkol mezi mainstreamem a undergroundem, třetí Cobainův feminismus a vztah s Courtney Love, vyhýbající se bulvarizujícím tendencím, čtvrtá se noří do významu náhlého odchodu a absurdity mytického Klubu 27, přičemž poslední pátá epizoda, která je zároveň tou nejostřejší, ukazuje trpkou manipulaci s posmrtným odkazem. Forma i množství hraných pasáží se liší, například třetí epizoda ve dvou sekvencích přepne do rozhovoru mezi Klusákem a odbornicí na hudební průmysl. 

Cobain není oslavován, ani ponižován. Zprostředkované informace jsou omezené pouze na ty nezbytné k tomu, abychom pochopili celistvou úlohu Cobainova jména v rámci celospolečenské a kulturní debaty. Jméno, jež si řada firem a lidí vzalo za své. Že jde o stále živé jméno autoři potvrzují již v samotném úvodu, tvořeného několika komentáři lidí ze sociálních sítí, kteří vzpomínají na to, co v den Cobainovy sebevraždy dělali a jak je náhlá zpráva zasáhla. Ostatně když se dnes podíváme na Cobainův portrét na Wikipedii, kapitola o jeho smrti zabírá třetinu celého textu. Klusák několikrát připomíná silně osobní rovinu, když zmiňuje své pozorovatelské zkušenosti. Demytizuje démonizovanou osobnost Courntey Love, jíž mnozí dávají Kurtovu sebevraždu za vinu. Drží se čistých faktů a nepouští se do věcí, na něž vzhledem k soukromé podstatě nelze odpovědět. 

Nesnaží se vynášet jednoznačné soudy a pravdy. Podcastu jde o odlišnou perspektivu, která nevede k definitivnímu závěru. Jak v něm i zazní, autoři se snaží si domyslet, proč je Nirvana nesmrtelná. Jednou Klusák dokonce zmíní, ať si posluchači dohledají informace sami. Jde spíše o pobídku k dialogu. K dialogu a revizi toho, jak vnímáme kulturní ikony. Proč je tak vnímáme a proč je milujeme. Střídání vypravěčů v průběhu díla vytváří podvratnou rovinu. Každý máme tendenci vyprávět cizí život jinak. Každý má svou verzi, každý přikládá důležitost něčemu jinému. Mluvené slovo je dokreslené chytře pracujícímu ruchy, například při líčení jednoho z Cobainových pokusů o sebevraždu, kdy přijíždějící vlak simuluje burácející elektrická kytara. Jindy zase jeden z mluvčích satirickým tónem imitujícím reklamního hlasatele popisuje účinky drog. Při dialogu Courtney s Kurtovým dopisem na rozloučenou v pozadí zase kráká ptactvo. 

Hrané pasáže stylem asociují kazeťákové záznamy. Záznamy jsou totiž pro mnohé tím jediným způsobem, jakým blonďatého rebela poznali. Jeho persona a nekonvenční přístup zkoušený komerčním průmyslem nepřestává rezonovat i mezi současnými dospívajícími. Bezvýchodnost bytí, naštvanost vůči systému a absenci mužských vzorů spousta z nich pociťuje i dnes. Není tak divu, že právě krátké archivní záběry Cobainova života zachycující jeho esprit a z bytí unavené hlášky, jsou na sociálních sítích populární. Kvůli tlaku doby a přehršeli podnětů digitálního věku je Cobainův přístup k životu a umění stále živý a lehce ztotožnitelný. Podcastem se proplétá kousavá linie jasně značící, že tou největší tragédií není Cobainova smrt, jako spíš to, co se s jeho odkazem stalo po ní. Namísto dodnes aktuálních myšlenek si Cobaina připomínáme lacinými merchem a nevkusnými elektronickými remixy. 

Podcast není jen cenným příspěvkem v rámci debaty o Cobainovi. Jde především o podnětný způsob, jak zbořit léta zajetý a do značné míry přežitý narativní diskurz, který se snaží život osobností vyprávět v osobní a souvislý příběh tvořících rovině, což vede ke zkreslujícímu a až příliš zjednodušujícímu dojmu. Skutečnost je totiž vždycky mnohem složitější. Stejně jako to, zda milujeme Kurta, nebo spíš jeho téměř ikonografický obraz. 

Hodnocení: 85 % 

Scénář a režie: Pavel Klusák 

Účinkují: Pavel Klusák, Kateřina Císařová, Vojtěch Vondráček, Anita Krausová, Daniel Šváb 

Premiéra: 5. dubna 2024 

K poslechu: Na portálu Českého rozhlasu, Spotify a dalších podcastových platformách 

Související

Více souvisejících

Kurt Cobain recenze

Aktuálně se děje

před 43 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Alexander De Croo

Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra

Belgický premiér Alexander De Croo podal ve čtvrtek stížnost na rozhlasového moderátora, který posluchače vyzýval k jeho "odstranění". Nejmenovaný moderátor, kterého vyšetřuje policie, se tak vyjádřil v souvislosti se středečním atentátem na slovenského premiéra Roberta Fica. 

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

včera

včera

Požár lesa u Hřenska v Českém Švýcarsku Prohlédněte si galerii

Největší lesní požár v historii země se dostal k soudu. Muži hrozí 15 let

U ústeckého krajského soudu ve čtvrtek začalo projednávání případu největšího lesního požáru v historii země, k němuž došlo předloni v létě v Českém Švýcarsku. Obviněným je někdejší dobrovolný strážce rezervace, jemuž hrozí až 15 let odnětí svobody. Muž vinu opakovaně odmítl. 

včera

Petr Pavel na konferenci Naše bezpečnost není samozřejmost. (12.3.2024)

Podporujme Ukrajinu, ale hledejme i řešení konfliktu, zdůraznil Pavel

Petr Pavel trvá na pokračování vojenské i jiné podpory Ukrajiny, zároveň je podle něj třeba hledat řešení, které by vedlo ke konci války s Ruskem. Prezident tak dal do kontextu své vyjádření pro jednu ze zahraničních zpravodajských televizí. Jakékoliv budoucí mírové uspořádání nezbytně předpokládá souhlas Ukrajiny, dodala hlava státu.

včera

včera

Policie ČR

U policie definitivně skončil muž, který napadal lidi před pražským barem

Policie propustila muže, který v únoru v opilosti se svou kolegyní napadl několik osob před barem na pražském Smíchově. Zároveň informovala, že ženu zprostila výkonu služby. Dvojici obvinila Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Policie už dříve označila jednání příslušníka za neakceptovatelné a neomluvitelné.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Zelenskyj dorazil do boji zmítaného Charkova. Ukrajina zastavila ruský postup

Ukrajinské jednotky zastavily ruský postup v některých zónách Charkovské oblasti na severovýchodě Ukrajiny, kde vede Rusko novou ofenzívu. Oznámila to ve čtvrtek ukrajinská armáda, informuje agentura Reuters.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy